Informations
Archive description
Content of the document
1. «Hosanna Synowi Dawidowemu! Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie».
Niedziela Palmowa, w którą Kościół wspomina triumfalny wjazd Chrystusa do
Jerozolimy, jest jakby świątecznie przystrojoną bramą, wprowadzająca nas w
Wielki Tydzień. Patrząc na ten dzień w perspektywie duchowości liturgicznej,
możemy dostrzec, że jest on poniekąd stale obecny w każdej liturgii
eucharystycznej. Tak bowiem jak w swoim czasie stał się progiem wydarzeń
tygodnia Chrystusowej Paschy, tak stale stanowi próg tajemnicy eucharystycznej.
Więcej: próg samej liturgii. W momencie, w którym przekraczamy ten próg,
wchodzimy w samo centrum Mysterium fidei.
To misterium «zawsze i na każdym miejscu» sprawuje i spełnia sam Chrystus przez
posługę kapłana - szafarza Eucharystii. Chrystus, najwyższy i wieczny Kapłan,
przychodzi do Jerozolimy, aby tu spełnić swoją jedyną ofiarę, ofiarę Nowego
Przymierza: naprzód jako sakrament w czasie Ostatniej Wieczerzy w Wielki
Czwartek; z kolei jako odkupieńczą rzeczywistość Kalwarii.
«Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie!»
2. Jego przyjście jest objawieniem - radykalnym i integralnym objawieniem
świętości Boga: Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth. «Święty,
Święty, Święty Pan Bóg Zastępów. Pełne są niebiosa i ziemia chwały Twojej...»
Właśnie ten Tydzień - po ludzku wypełniony po brzegi cierpieniem, poniżeniem,
wyniszczeniem, jednym słowem: kenozą Boga - ten Tydzień jest szczytowym w
dziejach świata objawieniem świętości Boga. «Święty, Święty, Święty... Hosanna
na wysokości».
Właśnie z dna tego odkupieńczego uniżenia Chrystusa wypływa moc, którą człowiek
otrzymuje w darze, aby mógł dotrzeć do szczytu swego istnienia i przeznaczenia.
«Hosanna na wysokości» zyskuje w tym dniu i w tym Tygodniu - słusznie
nazywanym «Wielkim» - pełnię znaczenia.
3. Od jedenastu lat w Niedzielę Palmową obchodzi się Światowy Dzień
Młodzieży. Można poniekąd powiedzieć, że był to «dzień młodzieży» od samego
początku, to jest od dnia, który dziś wspominamy, kiedy to młodzi w Jerozolimie
wyszli naprzeciw Chrystusa, który wjeżdżał do miasta, siedząc pokornie na
osiołku, jak zapowiedział prorok Zachariasz (por. Za 9, 9). Wyszli, aby go
powitać i przyjąć słowami psalmisty: "Błogosławiony, który idzie w imię
Pańskie" (por. Ps 118 [117], 26).
Chrystus pamięta. Pamięta to, co się wtedy stało. I młodzi też pamiętają.
Chrystus jest wierny. Także młodzi umieją być wierni temu, kto okazuje im
zaufanie.
I oto młodzi powracają, rok po roku, do tego spotkania, które narodzi się z ich
ogromnego entuzjazmu dla Jezusa i Ewangelii. W ten sposób rozpoczęła się
pielgrzymka, której szlaki prowadzą przez wszystkie diecezje świata i co dwa
lata zbiegają się na wielkim spotkaniu międzynarodowym, budując mosty
braterstwa i nadziei między narodami, ludami i kulturami. Ta pielgrzymka
nieustannie posuwa się naprzód, tak jak życie. Tak jak młodość.
W tym roku - można powiedzieć: w połowie drogi między niezapomnianym spotkaniem
w Manili a następnym, które ma się odbyć w sierpniu 1997 r. w Paryżu -
pielgrzymka «młodego ludu» zatrzymuje się znów w Kościołach lokalnych,
wzbogacona między innymi doświadczeniem europejskiej pielgrzymki do Świętego
Domu w Loreto.
4. Specjalne pozdrowienie kieruję dziś do was, drodzy młodzi, obecni na
placu św. Piotra! Witam serdecznie pielgrzymów przybyłych z daleka, zwłaszcza
młodych Filipińczyków, którzy wkrótce przekażą Krzyż Światowego Dnia do rąk
swoich francuskich przyjaciół.
Przyjąć w tym dniu krzyż, przekazywać go z rąk do rąk to gest bardzo wymowny.
Jakbyśmy mówili: Panie, nie chcemy być z Tobą tylko w dniu, kiedy wołają
«Hosanna»; z Twoją pomocą chcemy Ci towarzyszyć na Drodze Krzyżowej, tak jak
Maryja, Matka Twoja i nasza, i apostoł Jan. Tak, o Panie, bo «Ty masz słowa
życia wiecznego» (J 6, 68), a my uwierzyliśmy, że właśnie Twój Krzyż jest
słowem życia, życia wiecznego!
Moi drodzy, wy wiecie, że Pan nie zwodzi was złudnymi wizjami szczęścia, ale
mówi: «Jeśli kto chce pójść za Mną, niech (...) weźmie krzyż swój i niech Mnie
naśladuje!» (Mk 8, 34). Ta mowa jest twarda, ale szczera, i głosi prawdę o
fundamentalnym znaczeniu dla życia: tylko dzięki miłości człowiek kształtuje
swoją osobowość, a nie ma miłości bez ofiary. Idźcie, moi drodzy, i nieście to
słowo życia drogami świata zmierzającego ku trzeciemu tysiącleciu. Krzyż
Chrystusa jest nadzieją świata.
W liturgii Niedzieli Palmowej młodzi odgrywają czynną rolę, tak jak «dzieci
hebrajskie», które «wyszły naprzeciw Pana niosąc gałązki oliwne i głośno
wołając: Hosanna na wysokości» (antyfona z procesji).
Wyszły naprzeciw Pana...
Młodzi Rzymu i świata! Chrystus was wzywa: wyjdźcie Mu naprzeciw!


















