Homilia podczas mszy św. Niedzieli Palmowej w 1990 r.

Informations
Collection: ŚDM 1990
Available languages: PL
Archive description
Copyrights
Notes
Archive description
Identification:
Reference code: N/4/1990/763
Title: Homilia podczas mszy św. Niedzieli Palmowej w 1990 r.
Date: 1990-04-08
Place: Rzym
Category: V ŚDM 1990
Context:
V Światowe Dni Młodzieży (w diecezjach)
Persons index:
Date:
Make comments
Content of the document
1. "Hosanna Synowi Dawida! Błogosławiony Ten, który przychodzi w imię Pańskie! Hosanna na wysokościach!" (Mt 21, 9). 
Dziś Jezus przybywa do Jerozolimy. Dziś jest ten dzień, który liturgia przypomina tydzień przed Wielkanocą.
Dziś jest ten dzień, kiedy otaczają Go rzesze. Pośród rzesz są młodzi. To jest w szczególny sposób ich dzień.
To jest wasz dzień - tu na placu św. Piotra - a równocześnie na tylu innych miejscach ziemi, gdzie Kościół celebruje Niedzielę Palmową jako wasze szczególne święto. To jest wasz dzień. Wspólnie z wami wychodzę jako Biskup Rzymu na spotkanie Chrystusa, który idzie. "Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie". Wspólnie z wami tu - i wspólnie z wszystkimi waszymi rówieśnikami wszędzie. Łączę się duchowo z nimi również wtedy, jeśli święto młodzieży obchodzą w innym dniu roku liturgicznego. 
Oto rzesza wielka, która sięga poprzez kraje i kontynenty. Ta rzesza otacza Chrystusa, gdy przybywa do Jeruzalem, gdy idzie na spotkanie swojej „godziny“. Gdy przybliża się do swej paschalnej tajemnicy.

2. Jezus z Nazaretu raz jeden przyszedł do Jerozolimy na Paschę. I raz jeden dokonało się to, co potwierdzą najbliższe dni. Równocześnie jednak pozostał w tym swoim przyjściu. I raz na zawsze wpisał w dzieje ludzkości to, co głosi w dzisiejszej liturgii św. Paweł. 
Oto: "istniejąc w postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem, lecz ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi. A w zewnętrznym przejawie uznany za człowieka, uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci - i to śmierci krzyżowej. Dlatego też Bóg Go nad wszystko wywyższył" ( Flp 2, 6-9).
Jezus Chrystus - Syn Boży współistotny Ojcu - jako człowiek uniżył, jako człowiek wyniszczył siebie samego, przyjmując śmierć krzyżową, która po ludzku była największą hańbą.
W tym wyniszczeniu Jezus Chrystus został wywyższony ponad wszystko. Bóg sam Go wywyższył i związał wywyższenie Syna z dziejami człowieka i świata.
Dzieje człowieka i świata w Nim mają Bożą miarę. „Jezus Chrystus jest PANEM - ku chwale Boga Ojca“ (Flp 2, 11).
3. My wszyscy, którzy tu na placu św. Piotra - czy też gdziekolwiek na świecie - wchodzimy z Chrystusem do Jerozolimy, wyznajemy, głosimy i obwieszczamy tajemnicę paschalną Chrystusa, która trwa. Trwa w Kościele, a przez Kościół w ludzkości i w świecie. Wyznajemy, głosimy i obwieszczany tajemnicę tego uniżenia, które wywyższa, i tego wyniszczenia, które daje życie wieczne.
W tej tajemnicy - w paschalnej tajemnicy Chrystusa - objawił się do końca Bóg, który jest miłością. I w tej tajemnicy - w paschalnej tajemnicy Chrystusa - został do końca objawiony człowiek. Chrystus do końca objawił człowiekowi człowieka i jego najwyższe powołanie (por. Gaudium et spes, 22).
Człowiek bowiem bytuje pomiędzy granicą uniżenia i wyniszczenia przez śmierć a nieusuwalnym pragnieniem wyniesienia, godności i chwały.
Taka jest miara bytu ludzkiego. Taka rozpiętość jego ziemskich doświadczeń. Taki sens jego niezbywalnej godności i wszystkich praw ludzkiej istoty.
Chrystus w swej paschalnej tajemnicy wchodzi w tę miarę. Ogarnia całą tę rozpiętość ludzkiego bytowania. Bierze ją całą w siebie. Potwierdza. I zarazem przerasta.
Kiedy wchodzi do Jerozolimy, idzie naprzeciw cierpienia własnego - i zarazem cierpienia wszystkich ludzi - ażeby objawić nie tyle jego nędzę, ile jego moc odkupieńczą.
Kiedy wchodzi do Jerozolimy, idzie również na spotkanie wywyższenia, które Ojciec w Nim ofiaruje wszystkim ludziom. „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie“ (J 11, 25).

4. Tak więc wkraczamy z Chrystusem do Jerozolimy. "Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie".
Idąc wraz z Nim, jesteśmy Kościołem, który przemawia językami tylu ludów, narodów, kultur i pokoleń. We wszystkich zaś wypowiada tę samą tajemnicę Jezusa Chrystusa: tajemnicę paschalną. W tej tajemnicy zawiera się w sposób szczególny miara człowieka. W tej tajemnicy też miara człowieka zostaje przeniknięta mocą Bożą: tą mocą największa, którą jest miłość.
Wszyscy niesiemy w sobie Chrystusa, który jest „winnym szczepem (por. J 15, 5) dziejów człowieka i świata. Nieustającym zaczynem nowego życia w Bogu.  Błogosławiony, który przychodzi...  Hosanna!

Project implemented by: 659bb51b-f11c-48e0-a99a-3bb0565607ab
Project co-financed by: 49fb2d2c-eda7-4c63-a535-e56a3f11b088
Patronage: a8c590a9-3d08-4a4b-9229-dd4a0ed18bd5
Partners:
cd4915b3-16ea-4c23-badf-b443f8910d4f
e29b7cad-59cd-4074-9f30-75998a58f94f
5551a6a7-2bef-46f1-be41-c1f7a1ab3968
f3c6a8e0-ee99-4dca-8d8a-96fe00eb6bfc
24b44287-f100-495e-8c1b-f75634d7408c
63b99bd6-cc52-481c-a3c8-20972c4c8aa2
cf967c3c-9ef7-4c65-b6a0-e83c9c106218
4d35ddd8-0a7f-44c4-bc55-1cb1283c2e2f
cde033da-3b35-482a-8654-5122af1cc68e
650c71ba-2be9-480f-a302-aa2f0cf62d83
40ed0768-6507-4a2b-b805-d9278ae7a5bd
99b7ee7e-82fd-484f-bfe6-2615dca8a026
e0d82d40-cf5c-420c-9672-abb19ce71e07
174354ba-a0e9-4596-baf6-47bf9606482b
8796ad48-743b-4784-90aa-3a7961603afe
1d83713a-4602-47eb-ac44-2f2d0bea630e