Pielgrzymka Jana Pawła II do Ziemi Świętej, 20-26 marca 2000 r.
20 marca 2000
21 marca 2000
22 marca 2000
23 marca 2000
24 marca 2000
25 marca 2000
26 marca 2000
Cel
Kontekst
Ten kontekst sprawiał, że podróż do Ziemi Świętej była także wyzwaniem dyplomatycznym, by skonfliktowane strony nie wykorzystały jej do swoich celów politycznych.
Przebieg pielgrzymki
Następnego dnia w stolicy Jordanii Ammanie w czasie Mszy św. sprawowanej na stadionie udzielił pierwszej komunii świętej dwóm tysiącom dzieci. W liturgii, oprócz katolików, uczestniczyły grupy reprezentujące inne wyznania chrześcijańskie oraz muzułmanie. Tego dnia papież udał się także do doliny Wadi Al-Kharrar, gdzie św. Jan miał udzielać chrztu w wodach rzeki Jordan.
Odwiedziny Ziemi Jezusa stanowiło główny punkt wizyty papieskiej. Jan Paweł II po ceremonii na lotnisku w Tel-Awiwie swoje kroki skierował na terytoria palestyńskie, do Betlejem, gdzie urodził się Jezus Chrystus. Zatrzymał się po drodze w Al-Maghtas, które według jednej z tradycji uznawane jest za miejsce Chrztu Zbawiciela. Na placu przed Bazyliką Narodzenia Pańskiego w Betlejem odprawił Mszę św. o Narodzeniu Pańskim.
Skutki pielgrzymki
Papież wypełnił swoje pragnienie odwiedzenia miejsc biblijnych, które wyrażał już od początku pontyfikatu. W roku 2000, w którym wprowadził Kościół w trzecie tysiąclecie chrześcijaństw, podróżował do ziemi Chrystusa. Odwiedził miejsca, w których Zbawiciel urodził się, po których chodził i gdzie nauczał, gdzie ustanowił prymat świętego Piotra, gdzie spożywał Ostatnią Wieczerzę, w końcu – miejsca śmierci i zmartwychwstania Chrystusa.
Jak zauważył biblista ks. prof. Chrostowski, papież zwracał uwagę na geografię biblijną, na to, żeby osadzić wydarzenia opisane w Piśmie Świętym w konkretnych miejscach. Dzięki temu przyczynił się także do rozpowszechnienia zwyczaju pielgrzymowania do Ziemi Świętej.
Papieska wizyta była również ważnym krokiem w zakresie budowania pokoju w tych rejonach. „Papież przerzucał mosty nad rzekami krwi” – tak podsumowywał znaczenie tej wizyty Szewach Weiss, który podejmował papieża w Instytucie Yad Vashem. Jan Paweł II zdołał przełamać polityczny kontekst, stając po stronie ludzi cierpiących zarówno z jednej, jak i drugiej strony. Odwiedził obóz palestyńskich uchodźców i ucałował palestyńską ziemię, a zarazem uczcił pamięć ofiar holokaustu i podkreślił, że po 2000 lat diaspory ofiary prześladowań mają prawo do bezpiecznego państwa.
Konflikt izraelsko-palestyński nie ustał wraz z wizytą papieża. Jednak, jak zauważył o. Maciej Zięba: „Czy to mało, jeśli Jan Paweł II zdołał przerzucić choćby tylko kładkę nad rzekami krwi płynącymi na Bliskim Wschodzie przez dziesiątki stuleci?”
W czasie spotkania trzech religii
monoteistycznych Jan Paweł II podkreślał, że religia nie jest ideologią, że „religia
jest wrogiem wykluczenia i dyskryminacji, nienawiści i rywalizacji, przemocy i
konfliktu. Religia nie jest i nie może być usprawiedliwieniem przemocy i
konfliktu, zwłaszcza kiedy tożsamość religijna zbiega się z tożsamością
kulturalną i etniczną. Religia i pokój idą ze sobą w parze”. Jak dodawał o. Zięba, „chwila, gdy muzułmanie, chrześcijanie oraz żydzi powstali i w reakcji na słowa Papieża odpowiedzieli wspólną owacją, a twarz Jana Pawła II rozjaśnił uśmiech, wpisała się w najnowszą i wspólną historię Bliskiego Wschodu”.
Ciekawostki
Pielgrzymka do Ziemi Świętej - cytaty Jana Pawła II
- „Dla nas wszystkich Jerozolima jest — jak wskazuje sama jej nazwa — «Miastem Pokoju». Być może w żadnym innym miejscu na świecie nie stykamy się z tak głęboką świadomością transcendencji i Bożego wybrania, jaka promieniuje z kamieni i zabytków Jerozolimy oraz ze świadectwa trzech religii, żyjących obok siebie w jej murach. Nie wszystko było i będzie łatwe w ich współistnieniu. Musimy jednak czerpać z naszych tradycji religijnych mądrość i przekonujące motywacje, dzięki którym zwycięży wzajemne zrozumienie i szczery szacunek”.
- „Czy tutaj, przy Grobie Świętym i na Golgocie, gdy ponawiamy nasze wyznanie wiary w zmartwychwstałego Pana, możemy wątpić, że w mocy Ducha Życia otrzymamy siłę, aby przezwyciężyć podziały między nami i wspólnie budować przyszłość pojednania, jedności i pokoju? Tutaj, jak w żadnym innym miejscu na ziemi, raz jeszcze słyszymy słowa Chrystusa skierowane do uczniów: «miejcie odwagę: Jam zwyciężył świat» (J 16, 33).
- Z tego miejsca, gdzie zmartwychwstanie zostało ogłoszone najpierw niewiastom, a później apostołom, wzywam usilnie wszystkich członków Kościoła, aby na nowo przyrzekli posłuszeństwo Bożemu nakazowi niesienia Ewangelii aż po krańce ziemi. U zarania nowego tysiąclecia ogromna jest potrzeba głoszenia na dachach Dobrej Nowiny o tym, iż «tak (...) Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne» (J 3, 16). «Panie, (...) Ty masz słowa życia wiecznego» (J 6, 68). Dzisiaj jako niegodny Następca Piotra pragnę powtórzyć te słowa, gdy sprawujemy eucharystyczną Ofiarę w tym najświętszym miejscu na ziemi. Wraz z całą odkupioną ludzkością powtarzam słowa, którymi Rybak Piotr przemówił do Chrystusa, Syna Boga Żywego: «Panie, do kogóż pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego» (J 6, 68). Christós anésti. Chrystus zmartwychwstał! Prawdziwie zmartwychwstał! Amen”.