Rozważanie na zakończenie Drogi Krzyżowej "Przemija wszystko – trwa krzyż"

Informacje
Kolekcja: 1982
Dostępne języki: PL
Opis archiwalny
Notatki
Opis archiwalny
Identyfikacja:
Sygnatura obiektu: N/5/1982/1624
Tytuł: Rozważanie na zakończenie Drogi Krzyżowej "Przemija wszystko – trwa krzyż"
Data: 1982-04-09
Miejsce: Rzym
Kategoria: Droga Krzyżowa
Kontekst:
Rozważanie wygłoszone na koniec Drogi Krzyżowej w Koloseum w Wielki Piątek 1982 r.
Hasła ogólne:
Indeks osobowy:
Indeks geograficzny:
Rok:
Zgłoś uwagi
Treść dokumentu

1. Crucem Tuam adoramus.


Oto dzień, w którym szczególnie czcimy krzyż. Krzyż Chrystusa. 


Od świtu ten znak: narzędzie haniebnej śmierci, wyrasta przed nami – i przenika w wielkopiątkowe godziny, podczas których myślą i sercem podążamy za męką Pana: Droga od Piłata na Kalwarię. Konanie na Kalwarii. Śmierć. 


Te godziny, wypełnione, milczeniem, odezwą się potem wszystkie w wymowie popołudniowej liturgii: adoracja krzyża. 


A teraz, w późnych godzinach wieczornych, przychodzimy do Koloseum, aby jeszcze raz ogarnąć całość: Droga Krzyżowa – ukrzyżowanie – śmierć – pogrzeb.

2. W Koloseum zatknięty wśród ruin krzyż przypomina nam żywo tych wszystkich, którzy w pierwszych pokoleniach Kościoła byli tutaj skazywani na krzyż albo rzucani na pożarcie dzikim zwierzętom, albo na różne inne sposoby torturowani, męczeni na śmierć. 


Padali oni w ziemię jak ziarno, które musi obumrzeć, aby przynieść owoc – i patrząc na krzyż Chrystusa powtarzali, często bez słów: Crucem Tuam adoramus. 


Krzyż stał się dla nich znakiem Życia, które rodziło się z cierpienia i śmierci: et sanctum resurrectionem Tuam laudamus et glorificamus.

3. Przez ile miejsc ziemi przeszedł ten krzyż? Przez ile pokoleń? Dla ilu uczniów Chrystusa stał się zasadniczym punktem odniesienia w ziemskim pielgrzymowaniu? 


Ilu przygotował na cierpienie i śmierć? Ilu na męczeństwo dla Chrystusa? Na świadectwo krwawe lub bezkrwawe? I ilu wciąż przygotowuje? 


Dzieje Kościoła na różnych kontynentach i w różnych krajach notują tylko część tego martyrologium. 


Ołtarze Kościołów nie przyjęły jeszcze do swej chwały wszystkich, którzy dali Chrystusowi świadectwo przez krzyż. Choćby w naszym już stuleciu.

4. Crucem Tuam adoratnus, Domine. Tak. Na krzyżu Chrystus okazał się Panem: przyjął śmierć i oddał życie. Nie „umarł” – ale „oddał życie”. „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (J 15,13). 


On – oddał życie! 


Przyjął śmierć i oddał życie. 


Ostatnie Jego słowa na krzyżu: „Ojcze, w ręce Twoje oddaję! (...) oddaję ducha mego” (por. Łk 23,46). 


Oddał życie swoje za nas. Za wszystkich ludzi. „My” jesteśmy tylko małą cząstką tych wszystkich, za których Chrystus oddał życie. Nie ma człowieka, od początku do końca świata, za którego by tego życia nie oddał. 


Oddał życie za wszystkich. Wszystkich odkupił. Krzyż jest znakiem powszechnego odkupienia: ecce enim propter lignum venit gaudium in universo mundo.

5. Venit gaudium... 


Krzyż jest bramą, przez którą Bóg wszedł ostatecznie w dzieje człowieka. 


Krzyż jest bramą, przez którą Bóg nieustannie wchodzi w nasze życie. 


Dlatego właśnie czynimy na sobie znak krzyża – i mówimy zarazem: „W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego”. Równocześnie ze znakiem krzyża, który kreślimy na naszym czole, ramionach i sercu – mówimy te słowa. 


Słowa te są zaproszeniem Boga, aby wszedł. A łączymy je ze znakiem krzyża – bo Bóg wchodzi w serce człowieka przez krzyż. 


I tak samo – wchodzi we wszystkie jego prace, myśli i słowa. W całe życie człowieka i świata. 


Krzyż otwiera nas na Boga. Krzyż otwiera świat na Boga.

6. I w znaku krzyża też błogosławimy. Tak czyni biskup i kapłan. Tak czynią rodzice nad dzieckiem. 


Po krzyżu Chrystusa spodziewamy się ostatecznego dobra od Boga samego oraz wszystkich dóbr, które do tego ostatecznego nas przybliżają. 


To właśnie wyraża się w błogosławieństwie. Również w tym, którego za chwilę wam udzielę. Stat crux, dum volvitur orbis. 


Przemija wszystko – trwa krzyż pomiędzy światem a Bogiem. Poprzez krzyż Bóg trwa w świecie. 


Crucem Tuam adoramus, Domine.

7. Drodzy Bracia i Siostry! Niechaj ten dzień Wielkiego Piątku, i tajemnica krzyża, którą rozważaliśmy dziś przybliży nam na nowo Żywego Boga: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Znak śmierci Chrystusa niech ożywi w nas Jego obecność i moc.

Projekt zrealizowany przez: 659bb51b-f11c-48e0-a99a-3bb0565607ab
Projekt współfinansowany przez: 49fb2d2c-eda7-4c63-a535-e56a3f11b088
Patronat: a8c590a9-3d08-4a4b-9229-dd4a0ed18bd5
Partnerzy:
cd4915b3-16ea-4c23-badf-b443f8910d4f
e29b7cad-59cd-4074-9f30-75998a58f94f
5551a6a7-2bef-46f1-be41-c1f7a1ab3968
f3c6a8e0-ee99-4dca-8d8a-96fe00eb6bfc
24b44287-f100-495e-8c1b-f75634d7408c
63b99bd6-cc52-481c-a3c8-20972c4c8aa2
cf967c3c-9ef7-4c65-b6a0-e83c9c106218
4d35ddd8-0a7f-44c4-bc55-1cb1283c2e2f
cde033da-3b35-482a-8654-5122af1cc68e
650c71ba-2be9-480f-a302-aa2f0cf62d83
40ed0768-6507-4a2b-b805-d9278ae7a5bd
99b7ee7e-82fd-484f-bfe6-2615dca8a026
e0d82d40-cf5c-420c-9672-abb19ce71e07
174354ba-a0e9-4596-baf6-47bf9606482b
8796ad48-743b-4784-90aa-3a7961603afe
1d83713a-4602-47eb-ac44-2f2d0bea630e