Przemówienie do biskupów prowincji kościelnych Indianapolis, Chicago i Milwaukee (USA) z okazji ich wizyty „ad limina”

Informacje
Kolekcja: 2004
Dostępne języki: PL, EN
Opis archiwalny
Prawa autorskie
Notatki
Opis archiwalny
PL
Identyfikacja:
Sygnatura obiektu: N/5/2004/1527
Tytuł: Przemówienie do biskupów prowincji kościelnych Indianapolis, Chicago i Milwaukee (USA) z okazji ich wizyty „ad limina”
Data: 2004-05-28
Miejsce: Watykan
Kategoria: Przemówienia
Kontekst:
wizyta Ad Limina Apostolorum biskupów amerykańskich (Indianapolis, Chicago, Milwaukee)
Treść dokumentu

Drodzy Bracia Biskupi,

1. Z radością i braterskim uczuciem witam was, biskupi prowincji kościelnych Indianapolis, Chicago i Milwaukee, z okazji waszej czteroletniej wizyty ad limina Apostolorum. Niech te dni refleksji i modlitwy w sercu Kościoła utwierdzą was w świadectwie o Jezusie Chrystusie, „tym samym wczoraj, dziś i na wieki” (Hbr 13, 8), oraz o „tym Jego łaskawym słowie, które może was powiększyć i dać wam udział wśród wszystkich, którzy są Mu poświęceni” (Dz 20, 32).

W moich nieustannych rozważaniach z Wami i Waszymi Braćmi Biskupami na temat sprawowania urzędu biskupiego pragnę teraz przejść od misji uświęcania powierzonej następcom Apostołów do misji prorockiej, którą pełnią oni jako „zwiastuni Ewangelii i nauczyciele wiary” (Lumen gentium, 25) w ramach komunii całego Ludu Bożego. Istnieje bowiem wewnętrzna relacja między świętością a świadectwem chrześcijańskim. Przez odrodzenie w chrzcie „wszyscy wierni razem stają się świętym i królewskim kapłaństwem, składają Bogu duchowe ofiary przez Jezusa Chrystusa i ogłaszają wspaniałe czyny tego, który ich powołał z ciemności do swej cudownej światłości” (Presbyterorum Ordinis, 2; por. 1 P  2, 9). Każdy chrześcijanin, wypełniając tę prorocką misję, bierze na siebie osobistą odpowiedzialność za Boską prawdę objawioną w Słowie Wcielonym, przekazaną w żywej Tradycji Kościoła i ujawniającą się w wysiłkach wierzących, aby szerzyć wiarę i przemieniać świat światłem i mocą Ewangelii (por. Redemptor Hominis, 19).

2. Ta „odpowiedzialność za prawdę” wymaga od Kościoła szczerego i wiarygodnego świadectwa o depozycie wiary. Wymaga właściwego rozumienia samego aktu wiary jako łaskawej zgody na słowo Boże, które oświeca umysł i uzdalnia ducha do wzniesienia się do kontemplacji prawdy niestworzonej, „aby poznając i miłując Boga, ludzie doszli do pełni prawdy o sobie samych” (Fides et Ratio, Proemium). Skuteczne głoszenie Ewangelii we współczesnym społeczeństwie zachodnim będzie musiało bezpośrednio zmierzyć się z rozpowszechnionym duchem agnostycyzmu i relatywizmu, który poddaje w wątpliwość zdolność rozumu do poznania prawdy, która jako jedyna zaspokaja niespokojne poszukiwanie sensu przez ludzkie serce. Równocześnie należy stanowczo bronić Kościoła, który w Chrystusie jest autentycznym szafarzem Ewangelii oraz „filarem i bastionem” jej zbawczej prawdy (por. 1 Tm 3: 15; Lumen gentium, 8).

Dlatego nowa ewangelizacja domaga się jednoznacznego przedstawienia wiary jako cnoty nadprzyrodzonej, dzięki której jednoczymy się z Bogiem i stajemy się uczestnikami Jego wiedzy, w odpowiedzi na Jego objawione słowo. Przedstawienie autentycznie biblijnego rozumienia aktu wiary, podkreślającego zarówno jego wymiar poznawczy, jak i fiducjarny, pomoże przezwyciężyć podejście czysto subiektywne i ułatwi głębsze zrozumienie roli Kościoła w autorytatywnym proponowaniu "wiary, w którą należy wierzyć i którą należy praktykować" (por. Lumen gentium, 25). Istotnym elementem dialogu Kościoła ze współczesnym społeczeństwem musi być także właściwe przedstawienie, w katechezie i modlitwie, relacji między wiarą a rozumem. Doprowadzi to do bardziej owocnego zrozumienia duchowej dynamiki nawrócenia jako posłuszeństwa słowu Bożemu, otwartości na "przyobleczenie umysłu Chrystusa" (Flp 2, 5) i wrażliwości na ów nadprzyrodzony sensus fidei, dzięki któremu "lud Boży, pod kierunkiem świętego magisterium, któremu jest wiernie posłuszny, trwa bez zarzutu w 'wierze, która raz na zawsze została przekazana świętym'" (Lumen gentium, 12).

3. Słowo Boże nie może być zakute w kajdany (por. 2 Tm 2, 9), lecz powinno rozbrzmiewać przed światem w całej swej wyzwalającej prawdzie jako słowo łaski i zbawienia. Jeśli rzeczywiście "to Chrystus, nowy Adam, w pełni objawia człowieka samemu sobie i wydobywa na światło dzienne jego najwyższe powołanie" (Gaudium et spes, 22), to wszystkie wysiłki Kościoła muszą być skoncentrowane i ukierunkowane na ten jeden cel: aby Chrystus był wszędzie znany i kochany jako "droga i prawda, i życie" (J 14, 6). Będzie to wymagało głębokiego odnowienia zmysłu misyjnego i prorockiego całego Ludu Bożego oraz świadomej mobilizacji zasobów Kościoła w dziele ewangelizacji, która pozwoli poszczególnym chrześcijanom zdać sprawę z nadziei, jaka w nich jest (por. 1 P 3, 15), a całemu Kościołowi odważnie i wspólnym głosem zająć się wielkimi problemami moralnymi i duchowymi, z jakimi borykają się mężczyźni i kobiety naszych czasów.

Kościół w Stanach Zjednoczonych, dysponujący imponującą siecią instytucji edukacyjnych i charytatywnych, stoi przed wyzwaniem ewangelizacji kultury, zdolnej czerpać z mądrości Ewangelii „rzeczy nowe i stare” (Mt 13, 52). Jest ona wezwana do odpowiedzi na głębokie potrzeby i aspiracje religijne społeczeństwa, któremu coraz bardziej grozi zapomnienie o swoich duchowych korzeniach i poddanie się czysto materialistycznej i bezdusznej wizji świata. Podjęcie tego wyzwania będzie jednak wymagało realistycznego i całościowego odczytania „znaków czasu”, aby wypracować przekonującą prezentację wiary katolickiej i przygotować zwłaszcza młodych ludzi do dialogu ze współczesnymi na temat orędzia chrześcijańskiego i jego znaczenia dla budowania świata bardziej sprawiedliwego, ludzkiego i pokojowego. Jest to przede wszystkim godzina wiernych świeckich, którzy przez swoje szczególne powołanie do kształtowania świata świeckiego zgodnie z Ewangelią są wezwani do kontynuowania prorockiej misji Kościoła poprzez ewangelizację różnych sfer życia rodzinnego, społecznego, zawodowego i kulturalnego (por. Ecclesia in America, 44).

4. W tych rozważaniach na temat prorockiej misji Kościoła nie mogę nie wyrazić uznania dla wysiłków, jakie biskupi amerykańscy podjęli od czasu Soboru Watykańskiego II, zarówno jako osoby indywidualne, jak i poprzez Konferencję Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych, aby przyczynić się do świadomej i pełnej szacunku dyskusji na temat ważnych kwestii wpływających na życie waszego narodu. W ten sposób światło Ewangelii zostało wniesione do kontrowersyjnych kwestii społecznych, takich jak szacunek dla życia ludzkiego, problemy sprawiedliwości i pokoju, imigracja, obrona wartości rodzinnych i świętości małżeństwa. To prorocze świadectwo, przedstawione za pomocą argumentów zaczerpniętych nie tylko z przekonań religijnych, które katolicy dzielą z wieloma innymi Amerykanami, ale także z zasad zdrowego rozsądku i prawa, jest znaczącą służbą dla dobra wspólnego w demokracji, takiej jak wasza.

Drodzy Bracia Biskupi, w codziennym wykonywaniu waszej posługi nauczycielskiej zachęcam was, aby duchowość komunii i misji znalazła wyraz w szczerym zaangażowaniu każdego wiernego i każdej instytucji kościelnej w głoszenie Ewangelii jako „jedynej w pełni uzasadnionej odpowiedzi na problemy i nadzieje, jakie życie stawia przed każdym człowiekiem i społeczeństwem” (Christifideles Laici, 34). Wyznanie religii katolickiej wymaga od każdego wiernego konsekwentnego świadectwa o prawdzie Ewangelii i obiektywnych wymaganiach prawa moralnego. Starając się wypełniać polecenie Apostoła, aby „głosić słowo, być pilnym w porę i nie w porę, przekonywać, upominać i zachęcać” (2 Tm 4, 2), obyście byli coraz bardziej zjednoczeni w duchu, pracując niestrudzenie nad tym, by trzoda powierzona Waszej pasterskiej pieczy była świadkami nadziei, zwiastunami Królestwa Bożego i budowniczymi cywilizacji miłości, która odpowiada najgłębszym aspiracjom ludzkiego serca.

Z tymi uczuciami powierzam was oraz wszystkich duchownych, zakonników i wiernych świeckich waszych Kościołów partykularnych miłującemu wstawiennictwu Najświętszej Maryi Panny i serdecznie udzielam mojego Apostolskiego Błogosławieństwa jako zadatek radości i pokoju w Panu.


Projekt zrealizowany przez: 659bb51b-f11c-48e0-a99a-3bb0565607ab
Projekt współfinansowany przez: 49fb2d2c-eda7-4c63-a535-e56a3f11b088
Patronat: a8c590a9-3d08-4a4b-9229-dd4a0ed18bd5
Partnerzy:
cd4915b3-16ea-4c23-badf-b443f8910d4f
e29b7cad-59cd-4074-9f30-75998a58f94f
5551a6a7-2bef-46f1-be41-c1f7a1ab3968
f3c6a8e0-ee99-4dca-8d8a-96fe00eb6bfc
24b44287-f100-495e-8c1b-f75634d7408c
63b99bd6-cc52-481c-a3c8-20972c4c8aa2
cf967c3c-9ef7-4c65-b6a0-e83c9c106218
4d35ddd8-0a7f-44c4-bc55-1cb1283c2e2f
cde033da-3b35-482a-8654-5122af1cc68e
650c71ba-2be9-480f-a302-aa2f0cf62d83
40ed0768-6507-4a2b-b805-d9278ae7a5bd
99b7ee7e-82fd-484f-bfe6-2615dca8a026
e0d82d40-cf5c-420c-9672-abb19ce71e07
174354ba-a0e9-4596-baf6-47bf9606482b
8796ad48-743b-4784-90aa-3a7961603afe
1d83713a-4602-47eb-ac44-2f2d0bea630e