Informacje
Opis archiwalny
Treść dokumentu
Orędzie Jana Pawła II na XIV Światowy Dzień Pokoju
Do Was, którzy budujecie pokój,
do Was, którzy jesteście odpowiedzialni za narody,
do Was, bracia i siostry, obywatele świata,
Do Ciebie, młodzieży, która ośmielasz się marzyć o lepszym świecie!
Do Was wszystkich, mężczyźni i kobiety dobrej woli, zwracam się dzisiaj, z
okazji XIV Światowego Dnia Pokoju (1 stycznia 1981 r.), zachęcając do refleksji
nad sytuacją świata i nad wielką sprawą pokoju. Czynię to powodowany silnym
przekonaniem, że pokój jest osiągalny, a zarazem musi on być ciągle zdobywany;
że jest dobrem, które należy realizować poprzez nieustannie ponawiane wysiłki.
Każde pokolenie w odmienny sposób odczuwa stałą potrzebę pokoju w obliczu
codziennych problemów własnego życia. Tak! Każdy z nas powinien codziennie
przemieniać ideał pokoju w konkretną rzeczywistość.
CHCESZ SŁUŻYĆ SPRAWIE POKOJU - SZANUJ WOLNOŚĆ
1. Jeśli dziś poddaję Wam do rozważenia temat wolności, czynię to zgodnie z
myślą Papieża Jana XXIII, który w Encyklice Pacem in terris przedstawił wolność
jako jeden z czterech filarów, podtrzymujących budowę pokoju. Wolność odpowiada
głębokiemu i powszechnemu dążeniu współczesnego świata; świadczy o tym między innymi
częste używanie terminu „wolność”, mimo że nie zawsze w tym samym sensie
używają go wierzący i niewierzący, przedstawiciele nauk ścisłych i ekonomiści,
ci, którzy żyją w społeczeństwie demokratycznym i ci, którzy podlegają rządom
totalitarnym. Każdy temu słowu nadaje inne zabarwienie, a nawet głęboko
odmienne znaczenie. Usiłując przeto rozwinąć naszą służbę sprawie pokoju,
musimy koniecznie zrozumieć prawdziwą naturę wolności, która stanowi zarazem
korzeń i owoc pokoju.
UWARUNKOWANIA, KTÓRE NALEŻY DZISIAJ PONOWNIE PRZEMYŚLEĆ
2. Pokój musi być oparty na prawdzie, zbudowany według nakazów
sprawiedliwości, ożywiony i dopełniony miłością i urzeczywistniany w klimacie
wolności (por. Pacem in terris). Bez głębokiego i powszechnego poszanowania
wolności, człowiek nie utrzyma pokoju. Wystarczy popatrzeć wokoło, aby się o
tym przekonać. Obraz bowiem, jaki na początku tych lat osiemdziesiątych ukazuje
się naszym oczom, nie wydaje się zbyt uspokajający, chociaż tyle kobiet i tylu
mężczyzn, zwykłych obywateli oraz osób rządzących i dźwigających
odpowiedzialność, jest żywo zatroskanych o sprawę pokoju i gotowych dla niej
cierpieć. Dążenia ich nie znajdują urzeczywistnienia w prawdziwym pokoju z
powodu braku wolności lub jej pogwałcenia, lub też dlatego, że wolność realizowana
jest w sposób niejasny bądź błędny.
Jakaż bowiem może być wolność tych narodów, których istnienie, dążenia i
działanie są uwarunkowane obawą, a nie wzajemnym zaufaniem; uciskiem, a nie
swobodnym zabieganiem o dobro wspólne? Wolność jest naruszona, kiedy stosunki
pomiędzy narodami kształtują się nie w oparciu o poszanowanie takiej samej
godności każdego z nich, lecz na prawie silniejszego, na stanowisku zajmowanym
przez panujące bloki, na imperializmie wojskowym lub politycznym. Wolność
narodów jest naruszona, kiedy małe narody zmuszone są do podporządkowania się
wielkim dla zapewnienia sobie prawa do autonomicznego istnienia lub
przetrwania. Wolność jest naruszona, kiedy dialog pomiędzy równymi partnerami
nie jest już możliwy z powodu dominacji gospodarczej czy finansowej, stosowanej
przez narody uprzywilejowane i silne.
A czyż w łonie narodu pokój ma realne perspektywy, kiedy na płaszczyźnie politycznej nie jest zagwarantowany swobodny udział w zbiorowych decyzjach, ani też możliwość cieszenia się wolnością osobistą? Nie ma prawdziwej wolności — fundamentu pokoju — tam, gdzie cała władza jest skupiona w rękach jednej klasy społecznej, jednej rasy, jednej grupy, lub gdy dobro wspólne zostaje utożsamione z interesami jednej partii, która identyfikuje się z Państwem. Nie ma prawdziwej wolności, kiedy swoboda poszczególnych jednostek zostaje wchłonięta przez zbiorowość „odmawiając jakiejkolwiek transcendencji człowiekowi, jego historii indywidualnej i zbiorowej” (Octogesima adveniens, 26).
Nie ma również prawdziwej wolności tam, gdzie różne formy anarchii, której nadaje się charakter teorii, prowadzą do odrzucenia lub systematycznego kontestowania jakiejkolwiek władzy, doprowadzając, w skrajnych wypadkach, do terroryzmu politycznego lub do ślepej przemocy, spontanicznej czy zorganizowanej. Tym bardziej nie ma prawdziwej wolności tam, gdzie bezpieczeństwo wewnętrzne staje się jedyną i najwyższą normą w stosunkach między władzą a obywatelami, tak jakby to bezpieczeństwo było jedynym lub zasadniczym sposobem utrzymania pokoju. Nie można w tym kontekście pominąć problemu systematycznych czy selektywnych represji, jakim towarzyszą zabójstwa i tortury, przypadki zaginięcia i wygnania, których ofiarą pada wielu ludzi, wśród nich biskupi, kapłani, zakonnicy i świeccy chrześcijanie zaangażowani w służbie bliźniego.
3. Na płaszczyźnie społecznej trudno jest uznać za
prawdziwie wolnych mężczyzn i kobiety, którym nie zostaje zapewnione należyte
zatrudnienie i uczciwe wynagrodzenie, lub którzy w tak wielu jeszcze ośrodkach
wiejskich wciąż pozostają w godnej pożałowania służbie, będącej niekiedy
dziedzictwem dawnego uzależnienia lub mentalności kolonialnej. Nie cieszą się
również dostateczną wolnością ci, którzy na skutek niekontrolowanego rozwoju
przemysłu, urbanizacji czy biurokracji, czują się wciągnięci w gigantyczne
tryby, w zespół mechanizmów nie zamierzonych i nie opanowanych, które nie
pozostawiają miejsca niezbędnego do rozwoju społecznego na miarę godności
człowieka. Ponadto wolność, bardziej niż się wydaje, jest ograniczona w
społeczeństwie, w którym rolę wiodącą spełnia dogmat nieograniczonego rozwoju
materialnego, pogoń za posiadaniem lub wyścig zbrojeń. Istnieje
niebezpieczeństwo, że obecny kryzys gospodarczy, ogarniający wszystkie
społeczeństwa, jeśli mu się nie przeciwstawi postulatów innego porządku,
doprowadzi do sytuacji bardziej jeszcze zawężającej wymiar wolności, potrzebnej
do pełnego rozkwitu pokoju.
Na płaszczyźnie duchowej wolność również może ucierpieć wskutek różnorakich
manipulacji. Ma to miejsce wtedy, gdy środki społecznego przekazu nadużywają
swych uprawnień, nie dbając o zachowanie ścisłego obiektywizmu. Dzieje się to
także w wypadku stosowania metod psychologicznych bez liczenia się z godnością
osoby. Z drugie strony nie będą mieli pełnej wolności lub co najmniej napotkają
na trudności w korzystaniu z niej mężczyźni, kobiety i dzieci, dla których
analfabetyzm jest jakimś rodzajem niewolnictwa w codziennym życiu w
społeczeństwie o pewnym stopniu kultury.
W roku 1981 roku, ogłoszonym przez Organizację Narodów Zjednoczonych Rokiem
Osób Upośledzonych, wydaje się słuszne włączenie w całość tego obrazu naszych
braci i sióstr, którzy są ułomni fizycznie lub psychicznie. Czy nasze
społeczeństwo dostatecznie uświadamia sobie obowiązek udostępnienia im
wszelkich środków uzdalniających do swobodniejszego uczestnictwa w życiu
wspólnym i dającym możność pełnego rozwoju ich człowieczeństwa zgodnie z
prawami osoby ludzkiej, na miarę ich możliwości i przy poszanowaniu godności?
POZYTYWNE WYSIŁKI I OSIĄGNIĘCIA ZASŁUGUJĄCE NA UZNANIE
4. Jednak obok tych typowych przykładów, gdzie mniej lub bardziej poważne
uwarunkowania przeszkadzają we właściwym rozwoju wolności (które to
uwarunkowania powinny ulec zmianie), istnieje również inny, pozytywny aspekt
współczesnego obrazu świata, który poszukuje pokoju w wolności. Jest to obraz
wielkiej rzeszy mężczyzn i kobiet, którzy wierzą w ten ideał i pracują nad tym,
aby wolność służyła sprawie pokoju, była szanowana, by zajęła należne sobie
miejsce; angażują się w jej rewindykację i w jej obronę; są gotowi podjąć
wysiłki i ofiary związane z tym zaangażowaniem. Mam na myśli tych wszystkich,
którzy stoją na czele państw i rządów, polityków, urzędników na
odpowiedzialnych stanowiskach międzynarodowych i państwowych na każdym
szczeblu, którzy starają się o zapewnienie wszystkim korzystania z głoszonych
uroczyście swobód.
Myśl moja kieruje się także ku tym wszystkim, którzy wiedzą, że wolność jest
niepodzielna i stąd niestrudzenie, z całym obiektywizmem, demaskują w zmieniających
się sytuacjach coraz to nowe zamachy wymierzone przeciw wolności w dziedzinie
życia osobistego, rodzinnego, kulturalnego, w dziedzinie rozwoju
społeczno-ekonomicznego i w zakresie życia politycznego. Myślę o mężczyznach i
kobietach na całym świecie, zafascynowanych solidarnością nie znającą linii
granicznych, którzy uważają za niemożliwe w dzisiejszej cywilizacji o wymiarze
światowym oddzielanie własnych swobód od tych, które chcą zdobyć lub zachować
ich bracia i siostry na innych kontynentach. Myślę przede wszystkim o
młodzieży, która wierzy, że prawdziwym wolnym staje się tylko ten człowiek,
który zabiega o taką samą wolność dla innych.
WOLNOŚĆ JEST ZAKORZENIONA W CZŁOWIEKU
5. Istota wolności tkwi we wnętrzu człowieka, należy do natury osoby ludzkiej
i jest jej znakiem rozpoznawczym. Wolność osoby ma rzeczywiście swój fundament
w transcendentnej godności człowieka: w godności danej mu przez Boga, jego
Stwórcę, która go ku Bogu kieruje. Człowiek, będąc stworzony na obraz i
podobieństwo Boże (por. Rdz 1,27), jest nierozerwalnie związany z tą wolnością,
której żadna siła ani przymus zewnętrzny nie jest w stanie go pozbawić i która
stanowi podstawowe prawo człowieka jako jednostki członka społeczeństwa.
Człowiek jest wolny, ponieważ posiada zdolność opowiedzenia się po stronie
prawdy i dobra. Jest wolny, ponieważ ma zdolność wyboru, będąc „od wewnątrz
poruszony i naprowadzony, a nie pod wpływem ślepego popędu wewnętrznego lub
zgoła przymusu zewnętrznego” (Konstytucja Gaudium et spes, 17). Być wolnym, to
móc i chcieć wybierać; to żyć zgodnie ze swym sumieniem.
ROZWÓJ SWOBÓD INDYWIDUALNYCH W WOLNYM SPOŁECZEŃSTWIE
6. Człowiek zatem powinien mieć możność dokonywania wyboru zależnie od
wartości, które uznaje za swoje; w tym ukaże się on jako istota odpowiedzialna,
a zadaniem społeczeństwa jest sprzyjać owej wolności z uwagi na dobro wspólne.
Pierwszą i podstawową wartością jest zawsze stosunek człowieka do Boga
wyrażający się w przekonaniach religijnych. Wolność wyznania staje się w ten
sposób podstawą innych wolności. W przededniu Konferencji madryckiej w sprawie
bezpieczeństwa i współpracy w Europie mogłem powtórzyć to, co głoszę
nieustannie od początku mojej posługi: „Wolność sumienia i religii… jest…
pierwszym i niezbywalnym prawem osoby ludzkiej; a nawet więcej, można
powiedzieć, że w stopniu, w jakim dotyka ona najbardziej intymnej sfery ducha,
podtrzymuje głęboko zakotwiczoną w każdej osobie rację bytu innych wolności”
(Wolność wyznania i Akt końcowy Konferencji w Helsinkach, 5; por.
„L'Osservatore Romano”, wyd. polskie nr 10, październik 1980 r.).
Odpowiedzialne instancje w społeczeństwie powinny umożliwiać realizowanie prawdziwej wolności we wszystkich jej przejawach. Powinny one starać się o zapewnienie każdemu mężczyźnie i każdej kobiecie warunków do pełnego wykorzystania ludzkich możliwości. Powinny uznać taki zakres niezależności obywateli chronionej przez prawo, aby każda istota ludzka mogła żyć, indywidualnie czy społecznie, według wymagań swojego sumienia. Takiej zresztą wolności żądają najważniejsze układy międzynarodowe i inne dokumenty, jak Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i Konwencja międzynarodowa w tym samym przedmiocie, jak również większość Konstytucji państwowych. Jest to tylko kwestia sprawiedliwości, ażeby Państwo — będąc nosicielem mandatu otrzymanego od obywateli — nie tylko respektowało podstawowe ich swobody, ale je ochraniało i popierało. Wypełni tę pozytywną rolę przestrzegając zasad prawa i troszcząc się o dobro wspólne według wymogów prawa moralnego. Również grupy pośrednie tworzone w sposób wolny przyczynią się na swój sposób do przestrzegania i rozwijania tych swobód. To szlachetne zadanie spoczywa na wszystkich żywotnych siłach społeczeństwa.
7. Wolność jednak nie jest jedynie prawem, którego żąda się dla siebie;
jest ona również powinnością, którą podejmuje się wobec drugich. Ażeby
prawdziwie służyć pokojowi, wolności każdej ludzkiej istoty i każdej ludzkiej
zbiorowości musi szanować swobody i prawa indywidualne i zbiorowe innych.
Poszanowanie to wyznacza granice wolności, ale jednocześnie nadaje jej
sensowność i godność; człowiek bowiem z natury jest istotą społeczną.
Istnieją pewne formy „wolności”, które w rzeczywistości nie zasługują na to
miano, przeto należy strzec i bronić wolności przed różnego rodzaju
zafałszowaniami. Na przykład w społeczeństwie konsumpcyjnym nadmiar dóbr
niekoniecznych dla człowieka może stanowić w pewnym sensie nadużycie wolności
wówczas, gdy coraz bardziej nienasycone poszukiwanie dóbr nie jest poddane
prawu sprawiedliwości i miłości społecznej. Tego rodzaju konsumpcja w
rzeczywistości pociąga za sobą ograniczenie wolności innych; a nawet, w
perspektywie solidarności międzynarodowej, szkodzi całym społeczeństwom, tym
mianowicie, które nie dysponują minimum dóbr niezbędnych do zaspokojenia swych istotnych
potrzeb. Istnienie na świecie stref skrajnej nędzy, istnienie głodu i
niedożywienia stawia oskarżające pytanie pod adresem krajów, które swobodnie
się rozwinęły nie biorąc pod uwagę tych, które nie mają nawet minimum, a może
niekiedy ich kosztem.
Można by również powiedzieć, że w państwach bogatych niekontrolowana pogoń za
dobrami materialnymi i za wszelkimi usługami tylko pozornie daje więcej swobody
tym, którzy z tych bogactw korzystają, gdyż pogoń ta proponuje jako podstawową
wartość ludzką posiadanie rzeczy, zamiast traktować pewien dobrobyt materialny
jako warunek i środek pełnego rozwoju talentów człowieka we współpracy i
harmonii z bliźnimi.
Również i społeczeństwo wyrosłe na bazie czysto materialistycznej odmawia
człowiekowi wolności, gdy podporządkowuje swobody indywidualne dominacji
gospodarczej, gdy tłumi twórczość duchową człowieka w imię fałszywego ładu
ideologicznego, gdy nie pozwala ludziom na wykonywanie ich prawa do zrzeszania
się, gdy w praktyce unicestwia prawo do uczestniczenia w życiu publicznym, lub
tak postępuje w tej dziedzinie, że indywidualizm i uchylanie się od udziału w
życiu obywatelskim i społecznym stają się postawą powszechną.
Wreszcie prawdziwej wolności nie ma także w społeczeństwie permisywnym, które
myli wolność z zezwalaniem na jakikolwiek wybór, i które głosi, w imię
wolności, pewien rodzaj powszechnej amoralności. Pogląd, że człowiek jest wolny
w organizowaniu swego życia bez odwoływania się do wartości moralnych, i że nie
jest zadaniem społeczeństwa zapewnienie ochrony i rozwoju wartości etycznych,
jest wypaczeniem wolności. Tego rodzaju postawa burzy wolność i pokój. Istnieją
liczne przykłady owej błędnej koncepcji wolności, jak niszczenie życia
ludzkiego przez akceptowane lub zalegalizowane przerywanie ciąży.
ROZWÓJ WOLNYCH LUDÓW W WOLNYM ŚWIECIE
8. Poszanowanie wolności ludów i narodów jest częścią integralną pokoju.
Wojny nie przestają wybuchać, a zniszczenie dotyka całe narody i kultury, nie
była bowiem szanowana suwerenność danego narodu czy ludu. Wszystkie kontynenty
są świadkami i ofiarami wojen i walk bratobójczych spowodowanych pragnieniem
ograniczenia autonomii jednego narodu przez drugi. Można by nawet zadać sobie
pytanie, czy nie istnieje ryzyko, iż wojna stanie się - lub pozostanie -
normalnym zjawiskiem naszej cywilizacji wobec „ograniczonych” konfliktów
zbrojnych, które ciągną się w nieskończoność, nie powodując już poruszenia
opinii publicznej, lub wobec kolejnych wojen domowych.
Bezpośrednie lub pośrednie przyczyny wojen są wielorakie i złożone: ekspansja
terytorialna, imperializm ideologiczny, dla zwycięstwa którego gromadzona jest
broń masowej zagłady, nieustanny wyzysk gospodarczy, obsesja na tle
bezpieczeństwa terytorialnego, różnice etniczne wykorzystywane przez handlarzy
bronią i wiele innych. Bez względu na ich przyczyny, wojny te zawierają
elementy niesprawiedliwości, pogardy i nienawiści oraz zamachu na wolność.
Podkreśliłem ten problem w zeszłym roku na Zgromadzeniu Ogólnym Narodów
Zjednoczonych: „Zarzewie wojny w swoim pierwotnym i podstawowym znaczeniu
kiełkuje i dojrzewa wszędzie tam, gdzie niezbywalne prawa człowieka są
naruszone. To jest zupełnie nowe spojrzenie na sprawę pokoju. Jest ono na
wskroś nowoczesne, w pewnej mierze różne od tradycyjnego, a równocześnie
głębsze i gruntowniejsze. Spojrzenie, które genezę wojny, a poniekąd samą jej
istotę widzi bardziej kompleksowo, uzależniając ją od wielorakiej
niesprawiedliwości, która naprzód narusza prawa człowieka i w ten sposób
podcina spojenia ładu społecznego, a z kolei odbija się na całym układzie
stosunków międzynarodowych”.
9. Bez woli poszanowania wolności każdego narodu czy kultury i bez
ogólnoświatowej zgodności w tym przedmiocie, trudno będzie stworzyć odpowiednie
warunki dla pokoju. Tym niemniej należy zdobyć się na odwagę, aby je dogłębnie
przemyśleć. Zakłada to ze strony każdego narodu i jego rządzących świadome i
publiczne zrezygnowanie z roszczeń rewindykacyjnych i z planów krzywdzących
inne narody; innymi słowy, zakłada to odrzucenie jakiejkolwiek doktryny o
wyższości narodowej czy kulturowej. Należy również mieć wolę respektowania
dróg, którymi postępują w sprawach wewnętrznych inne narody, wolę uznania ich
osobowości w łonie rodziny ludzkiej, a zatem być gotowym do zrewidowania i
korekty każdej polityki, która byłaby w rzeczywistości ingerencją lub wyzyskiem
w dziedzinie gospodarczej, społecznej czy kulturalnej.
W tym kontekście chciałbym zaapelować, aby wspólnota narodów wzmogła swe
wysiłki w niesieniu narodom młodym czy znajdującym się jeszcze na drodze
rozwoju, aby mogły stać się prawdziwymi gospodarzami własnych bogactw i
osiągnąć samowystarczalność w dziedzinie wyżywienia i zaspokojenia podstawowych
potrzeb życiowych. Zwracam się z prośbą do krajów zamożnych, aby skierowały swą
pomoc ku podstawowej trosce, jaką jest skuteczna likwidacja skrajnej nędzy.
Wprowadzenie odpowiednich środków prawnych odgrywa znaczną rolę w polepszeniu
stosunków między narodami. W celu poszanowania wolności należy także
przyczyniać się do stopniowej kodyfikacji osiągnięć wywodzących się z
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. W ten zakres poszanowania tożsamości
ludów chciałbym włączyć w szczególności prawo każdego ludu do uszanowania jego
tradycji religijnych tak na własnym terenie, jak ze strony innych narodów oraz
prawo uczestnictwa w swobodnej wymianie w dziedzinie religii, kultury, nauki i
wychowania.
KLIMAT ZAUFANIA I POCZUCIA ODPOWIEDZIALNOŚCI
10. Najlepszą gwarancję wolności i wprowadzenia jej w życie stanowi
poczucie odpowiedzialności osób i ludów i konkretne wysiłki, czynione zgodnie
ze swymi możliwościami w najbliższym otoczeniu, na płaszczyźnie krajowej i
międzynarodowej. Wolności przecież nie otrzymuje się w darze: trzeba ją
nieustannie zdobywać. Idzie ona w parze z poczuciem odpowiedzialności, która
obowiązuje każdego. Nie można ludzi uczynić wolnymi bez obudzenia w nich
zarazem większej świadomości wymogów wspólnego dobra i większej
odpowiedzialności.
W tym celu niezbędne jest stworzenie i wzmocnienie klimatu wzajemnego zaufania,
bez którego wolność nie może się rozwijać. Jest oczywiste dla wszystkich, że
stanowi to nieodzowny warunek pokoju i jego pierwszy wyraz. Ale tak jak wolność
i pokój, zaufanie to nie zostaje nam ofiarowane: musi być zdobyte, musi być
zasłużone. Jeśli jednostka nie bierze na siebie odpowiedzialności za dobro
wspólne, jeśli dany naród nie czuje się współodpowiedzialny za losy świata,
zaufanie zostaje podważone. Występuje to tym bardziej wówczas, gdy innych ludzi
wykorzystuje się do swych egoistycznych celów, lub gdy po prostu używa się
nieuczciwych zabiegów zmierzających do postawienia swych własnych interesów
ponad słusznymi interesami innych. Jedynie zaufanie, na które zasłużyło się
konkretnymi poczynaniami na rzecz wspólnego dobra, umożliwi — wśród jednostek i
narodów — poszanowanie wolności, które służy sprawie pokoju.
WOLNOŚĆ DZIECI BOŻYCH
11. Pozwólcie, że w zakończeniu zwrócę się w sposób szczególny do tych, z
którymi łączy mnie wiara w Chrystusa. Człowiek nie może być prawdziwie wolnym,
ani służyć sprawie rozwoju prawdziwej wolności, jeżeli nie uznaje i nie
przeżywa transcendencji swego istnienia w stosunku do świata i swojej łączności
z Bogiem; wolność bowiem jest zawsze wolnością człowieka uczynionego na obraz i
podobieństwo swego Stwórcy. Chrześcijanin znajduje w Ewangelii oparcie i pogłębienie
tego przekonania. Chrystus, Odkupiciel człowieka, czyni go wolnym. Jeżeli więc
Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni, mówi św. Jan Apostoł (J
8,36). A św. Paweł Apostoł dodaje: gdzie jest Duch Pański - tam wolność (2 Kor
3,17).
Uwolnienie od niesprawiedliwości, od strachu, od przymusu, od cierpienia, nie
służyłoby niczemu, gdyby człowiek pozostał niewolnikiem w głębi serca,
niewolnikiem grzechu. Aby stać się prawdziwie wolnym, musi wyzbyć się tego
niewolnictwa i przemienić się w nowe stworzenie. W ten sposób pełna wolność
człowieka zasadza się na głębszej płaszczyźnie: na płaszczyźnie otwarcia się na
Boga poprzez nawrócenie serca, gdyż właśnie w sercu człowieka tkwią
zakorzenione wszelkiego typu zniewolenia i pogwałcenia wolności. Wreszcie, dla
chrześcijanina, wolność nie wywodzi się od samego człowieka: objawia się ona w
posłuszeństwie woli Bożej i w wierności dla Jego miłości. Wtedy właśnie uczeń
Chrystusa znajduje siłę do walki o wolność na tym świecie. Trudności związane z
tym zadaniem nie zahamują jego działania, ani nie będą w stanie go zniechęcić,
ponieważ pokłada on nadzieję w Bogu, który wspiera i czyni owocnym to, co jest
dokonywane w Duchu Świętym.
* * *
Wolność jest miarą dojrzałości człowieka i narodu. Nie mogę więc zakończyć tego
orędzia nie ponawiając gorącego apelu, od którego wyszedłem: pokój i wolność
oznaczają wysiłek, który należy nieustannie ponawiać, ażeby dać człowiekowi
jego pełne człowieczeństwo. Nie oczekujmy pokoju od równowagi pochodzącej ze
wzajemnego zagrożenia. Nie akceptujmy przemocy jako drogi do pokoju. Zacznijmy
raczej od poszanowania prawdziwej wolności: pokój zeń zrodzony spełni
oczekiwania świata, będzie on bowiem zbudowany ze sprawiedliwości i oparty na
niezrównanej godności człowieka wolnego.


















