Informacje
Dostępne języki: PL
Opis archiwalny
Prawa autorskie
Notatki
Opis archiwalny
Identyfikacja:
Sygnatura obiektu: N/8/1/1169
Tytuł: Kstecheza o Iz 26, 1b-4. 7-9. 12
Data: 2002-10-02
Miejsce: Rzym
Kategoria: Psalmy i kantyki biblijne w tradycji Kościoła
Indeks osobowy:
Indeks geograficzny:
Rok:
Zgłoś uwagi
Treść dokumentu

1. W Księdze proroka Izajasza zamieszczone są różne teksty, powstałe na przestrzeni wielu lat; ich autorstwo bądź inspirację przypisuje się temu niezwykłemu świadkowi słowa Bożego, który żył w VIII w. przed Chr.

W obszernym zwoju proroctw, do którego sięgał i z którego czytał Jezus w synagodze swego miasteczka Nazaret (por. Łk 4, 17-19), rozdziały od 24 do 27 nazywane są zwykle przez uczonych «wielką apokalipsą Izajasza». Istnieje bowiem jeszcze druga, mniejsza — którą stanowią rozdziały 34-35. Z tekstów, często żarliwych i bogatych w symbole, wyłania się sugestywny opis poetycki Bożego sądu nad dziejami oraz pochwała oczekiwania na zbawienie przez sprawiedliwych.

2. Podobnie jak później w Janowej Apokalipsie, często przeciwstawiane są sobie dwa odmienne miasta: miasto zbuntowane, utożsamiane z niektórymi historycznymi ośrodkami tamtych czasów, oraz miasto święte, gdzie gromadzą się wierni.

Otóż, odczytana przed chwilą Pieśń, zaczerpnięta z 26. rozdziału Izajasza, jest radosnym hymnem na cześć miasta zbawienia, które wznosi się potężne i chwalebne, ponieważ sam Pan położył jego fundamenty i wzniósł mury obronne, czyniąc je miejscem bezpiecznym i spokojnym (por. w. 1). Teraz otwiera jego bramy, by przyjąć naród sprawiedliwych (por. w. 2), którzy, jak się wydaje, powtarzają słowa psalmisty wołającego przed świątynią syjońską: «Otwórzcie mi bramy sprawiedliwości, chcę wejść i złożyć dzięki Panu. Oto jest brama Pana, przez nią wejdą sprawiedliwi» (Ps 118 [117], 19-20).

3. Ten, który wstępuje do miasta zbawienia, musi odznaczać się zasadniczą postawą: mieć «ducha niezachwianego (...), ufać Tobie. (...) w Panu złożyć nadzieję» (por. Iz 26, 3-4). Wiara w Boga, wiara solidna, oparta na Nim, jest «wiekuistą skałą» (w. 4).

Jest to ufność, wyrażona już w oryginalnym hebrajskim korzeniu słowa «amen», stanowiącego syntetyczne wyznanie wiary w Pana, który — jak to opiewał król Dawid — jest «Mocą moją, Opoką moją i Twierdzą, moim Wybawicielem, moim Bogiem, Skałą moją, na którą się chronię; Tarczą moją, Mocą zbawienia mego i moją Obroną» (por. Ps 18 [17], 2-3; por. 2 Sm 22, 2-3).

Darem, jaki Bóg daje wiernym, jest pokój (por. Iz 26, 3) — jest to dar w pełni mesjański, synteza życia w sprawiedliwości, wolności i radości komunii.

4. Również końcowy wiersz Pieśni Izajasza kładzie nacisk na ten dar: «Panie, obdarz nas pokojem, bo Ty sam dokonałeś wszystkich naszych czynów» (w. 12). Na ten wiersz zwrócili uwagę Ojcowie Kościoła: w obietnicy pokoju odczytali słowa Chrystusa, które miały rozlec się po wiekach: «Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam» (J 14, 27).

Cyryl Aleksandryjski w swym Komentarzu do Ewangelii św. Jana przypomina, że przynosząc pokój, Jezus daje swego Ducha. Nie zostawia więc nas sierotami, ale poprzez Ducha pozostaje z nami. Św. Cyryl tak oto komentuje: prorok «prosi, aby udzielony został Duch Boży, przez którego zostaliśmy na nowo dopuszczeni do przyjaźni z Bogiem Ojcem, my, którzy niegdyś pozostawaliśmy daleko od niego z powodu panującego w nas grzechu». Komentarz przybiera następnie formę modlitwy: «Użycz nam, o Panie, pokoju. Wtedy przyznamy, że mamy wszystko, i dostrzeżemy, że niczego nie brakuje temu, który otrzymał pełnię w Chrystusie. Pełnią wszelkiego dobra jest bowiem to, że Bóg mieszka w nas przez swego Ducha (por. Kol 1, 19)» (t. III, Roma 1994, s. 165).

5. Na koniec jeszcze raz przyglądnijmy się tekstowi Izajasza. Jest on refleksją nad «ścieżką sprawiedliwego» (por. w. 7), a także deklaracją przyjęcia słusznych decyzji Boga (por. ww. 8-9). Dominującym obrazem jest droga — klasyczny obraz w Biblii — o której mówił już Ozeasz, prorok żyjący nieco wcześniej od Izajasza: «Któż jest tak mądry, aby to pojął (...)? Bo drogi Pańskie są proste; kroczą nimi sprawiedliwi, lecz potykają się na nich grzesznicy» (14, 10).

W Pieśni Izajasza występuje jeszcze jeden element, który okazuje się bardzo sugestywny również ze względu na jego liturgiczne zastosowanie w Liturgii Jutrzni. Mowa jest bowiem o świcie, oczekiwanym po nocy spędzonej na szukaniu Boga: «Moja dusza jest spragniona Ciebie w nocy, mój duch szuka Ciebie od rana» (26, 9; wg Wulgaty).

I właśnie na początku dnia, kiedy zaczyna się praca i słychać gwar codziennego życia na ulicach miasta, wierny powinien na nowo podjąć zobowiązanie, by kroczyć «ścieżką wyroków Pana» (por. w. 8), pokładając nadzieję w Nim i w Jego słowie, jedynym źródle pokoju.

Nasuwają mu się wówczas słowa psalmisty, który już od świtu wyznaje swą wiarę: «Boże, mój Boże, szukam Ciebie o świcie, i pragnie Ciebie moja dusza. (...) Twoja łaska jest cenniejsza od życia» (Ps 62, 2. 4; wg Wulgaty). Tak więc z umocnionym duchem może rozpocząć nowy dzień.

Projekt zrealizowany przez: 659bb51b-f11c-48e0-a99a-3bb0565607ab
Projekt współfinansowany przez: 49fb2d2c-eda7-4c63-a535-e56a3f11b088
Patronat: a8c590a9-3d08-4a4b-9229-dd4a0ed18bd5
Partnerzy:
cd4915b3-16ea-4c23-badf-b443f8910d4f
e29b7cad-59cd-4074-9f30-75998a58f94f
5551a6a7-2bef-46f1-be41-c1f7a1ab3968
f3c6a8e0-ee99-4dca-8d8a-96fe00eb6bfc
24b44287-f100-495e-8c1b-f75634d7408c
63b99bd6-cc52-481c-a3c8-20972c4c8aa2
cf967c3c-9ef7-4c65-b6a0-e83c9c106218
4d35ddd8-0a7f-44c4-bc55-1cb1283c2e2f
cde033da-3b35-482a-8654-5122af1cc68e
650c71ba-2be9-480f-a302-aa2f0cf62d83
40ed0768-6507-4a2b-b805-d9278ae7a5bd
99b7ee7e-82fd-484f-bfe6-2615dca8a026
e0d82d40-cf5c-420c-9672-abb19ce71e07
174354ba-a0e9-4596-baf6-47bf9606482b
8796ad48-743b-4784-90aa-3a7961603afe
1d83713a-4602-47eb-ac44-2f2d0bea630e