Informacje
Dostępne języki: PL
Opis archiwalny
Prawa autorskie
Notatki
Opis archiwalny
Identyfikacja:
Sygnatura obiektu: N/8/1/1101
Tytuł: Katecheza o Ap 4, 11; 5, 9. 10. 12 (II)
Data: 2004-11-03
Miejsce: Rzym
Kategoria: Psalmy i kantyki biblijne w tradycji Kościoła
Podtytuł:
Hymn odkupionych
Indeks osobowy:
Indeks geograficzny:
Rok:
Zgłoś uwagi
Treść dokumentu

1. Omawiana teraz Pieśń wnosi do liturgii Nieszporów prostotę i głębię uwielbienia chóralnego (od red.: w polskim wydaniu Liturgii Godzin w Nieszporach wtorku II tygodnia zamiast Pieśni z Apokalipsy występuje Pieśń z Listu do Rzymian). Należy ona do uroczystej pierwszej wizji Apokalipsy, zawierającej swoistą liturgię niebiańską, do której również i my, pielgrzymujący jeszcze na ziemi, przyłączamy się podczas naszych uroczystości kościelnych.

Hymn, złożony z kilku wierszy Apokalipsy, złączonych w całość przez liturgię, oparty jest na dwóch podstawowych wątkach. Pierwszym, zarysowanym w kilku słowach, jest sławienie dzieła Pana: «Ty stworzyłeś wszystko, a dzięki Twojej woli istniało i zostało stworzone» (4, 11). Stworzenie ukazuje bowiem olbrzymią potęgę Boga. Jak twierdzi Księga Mądrości, «z wielkości i piękna stworzeń poznaje się przez podobieństwo ich Stwórcę» (13, 5). Również Apostoł Paweł mówi: «Albowiem od stworzenia świata niewidzialne Jego przymioty — wiekuista Jego potęga oraz bóstwo — stają się widzialne dla umysłu» (Rz 1, 20). Dlatego należy śpiewać Stwórcy pieśń uwielbienia, by sławić Jego chwałę.

2. W tym kontekście może warto przypomnieć, że cesarz Domicjan, za którego panowania prawdopodobnie powstała Apokalipsa, kazał się tytułować Dominus et deus noster i wymagał, aby zwracano się do niego jedynie w ten sposób (por. Swetoniusz, Domicjan, XIII).

Oczywiście, chrześcijanie odmawiali używania w odniesieniu do człowieka, nawet bardzo potężnego, tego typu tytułów i kierowali wyrazy uwielbienia jedynie do prawdziwego «Pana i Boga naszego», Stworzyciela wszechświata (por. Ap 4, 11), oraz do Tego, który jest z Bogiem «Pierwszy i Ostatni» (por. 1, 17) i zasiada z Bogiem, swym Ojcem, na tronie niebieskim (por. 3, 21): do Chrystusa umarłego i zmartwychwstałego, przedstawionego tutaj symbolicznie jako Baranek «stojący», chociaż «zabity» (por. 5, 6).

3. I to jest właśnie drugi wątek, obszernie rozwinięty, omawianego przez nas hymnu: Chrystus, Baranek złożony w ofierze. Cztery Istoty żyjące i dwudziestu czterech Starców wielbią Go pieśnią, która rozpoczyna się wezwaniem: «Godzien jesteś wziąć księgę i otworzyć jej pieczęcie, bo zostałeś zabity» (5, 9).

Głównym przedmiotem uwielbienia jest zatem Chrystus ze swym historycznym dziełem odkupienia. Dlatego właśnie może On odczytać sens dziejów: to On «otwiera pieczęcie» (tamże) tajemnej księgi zawierającej zgodny z wolą Boga plan.

4. Jednakże Jego dzieło to nie tylko interpretacja, jest ono także spełnieniem i wyzwoleniem. Ponieważ został «zabity», mógł «nabyć» ludzi wywodzących się z różnych stron i środowisk.

Występujące tu greckie słowo nie nawiązuje w sposób wyraźny do historii Wyjścia, w której nie mówi się nigdy o «nabyciu» Izraelitów. Jednak dalszy ciąg zdania zawiera jasną aluzję do słynnej obietnicy złożonej Izraelowi przez Boga na Synaju: «wy będziecie Mi królestwem kapłanów i ludem świętym» (Wj 19, 6).

5. Owa obietnica stała się teraz rzeczywistością: Baranek ustanowił faktycznie dla Boga «królestwo kapłanów i będą królować na ziemi» (por. Ap 5, 10), a to królestwo otwarte jest dla całej ludzkości, powołanej, by tworzyć wspólnotę dzieci Bożych, jak przypomni św. Piotr: «Wy zaś jesteście wybranym plemieniem, królewskim kapłaństwem, narodem świętym, ludem [Bogu] na własność przeznaczonym, abyście ogłaszali chwalebne dzieła Tego, który was wezwał z ciemności do przedziwnego swojego światła» (1 P 2, 9).

Sobór Watykański II czyni wyraźne odniesienie do tych słów z Pierwszego Listu św. Piotra i z Księgi Apokalipsy, gdy mówiąc o «kapłaństwie wspólnym» wszystkich wiernych, wskazuje sposoby, w jakie je oni sprawują: «wierni (...) na mocy swego królewskiego kapłaństwa współdziałają w ofiarowaniu Eucharystii; sprawują też to kapłaństwo przez przyjmowanie sakramentów, modlitwę i dziękczynienie, przez świadectwo świętego życia, wyrzeczenie się siebie i czynną miłość» (Lumen gentium, 10).

6. Rozważany dziś przez nas hymn z Księgi Apokalipsy wieńczy aklamacja końcowa, wypowiadana «donośnym głosem» przez «miriady miriad» aniołów (por. Ap 5, 11). Mówi ona o «Baranku zabitym», któremu zostaje przypisana ta sama co Bogu Ojcu chwała, ponieważ «godzien jest wziąć potęgę, moc, mądrość i bogactwo, cześć, chwałę i błogosławieństwo» (5, 12). Jest to chwila czystej kontemplacji, uwielbienia pełnego radości, pieśń miłości do Chrystusa w Jego tajemnicy paschalnej.

Ten świetlany obraz chwały niebieskiej zapowiada liturgia Kościoła. Jak bowiem przypomina Katechizm Kościoła Katolickiego, liturgia jest «czynnością» całego Chrystusa (Christus totus). Ci, którzy ją obecnie sprawują, poprzez znaki, którymi się posługują, uczestniczą już w jakiś sposób w liturgii niebiańskiej, gdzie celebracja stanowi pełną komunię i święto. Dzięki Duchowi i Kościołowi uczestniczymy w tej odwiecznej liturgii, kiedy w sakramentach celebrujemy misterium zbawienia (por. 1136, 1139).

Streszczenie katechezy w języku polskim, odczytane podczas audiencji generalnej:

Kantyk, który rozważamy dzisiaj, napełnia liturgię Nieszporów chóralnym oddawaniem chwały Chrystusowi, który jako Baranek został złożony w ofierze na krzyżu, a teraz króluje w chwale. W Nim wypełnia się Boży zamysł, jaki istniał przed wiekami. On uwolnił nas od zła i uczynił nas «Bogu naszemu królestwem i kapłanami» (Ap 5, 10). Cała ludzkość jest powołana do tego, aby mieć udział w tej nowej wspólnocie dzieci Bożych.

Hymn ten jest zaproszeniem do radosnego oddawania chwały Chrystusowi zmartwychwstałemu. Ta liturgia miłości, jaką Kościół sprawuje, już teraz pozwala uczestniczyć w przyszłej liturgii niebieskiej.

Projekt zrealizowany przez: 659bb51b-f11c-48e0-a99a-3bb0565607ab
Projekt współfinansowany przez: 49fb2d2c-eda7-4c63-a535-e56a3f11b088
Patronat: a8c590a9-3d08-4a4b-9229-dd4a0ed18bd5
Partnerzy:
cd4915b3-16ea-4c23-badf-b443f8910d4f
e29b7cad-59cd-4074-9f30-75998a58f94f
5551a6a7-2bef-46f1-be41-c1f7a1ab3968
f3c6a8e0-ee99-4dca-8d8a-96fe00eb6bfc
24b44287-f100-495e-8c1b-f75634d7408c
63b99bd6-cc52-481c-a3c8-20972c4c8aa2
cf967c3c-9ef7-4c65-b6a0-e83c9c106218
4d35ddd8-0a7f-44c4-bc55-1cb1283c2e2f
cde033da-3b35-482a-8654-5122af1cc68e
650c71ba-2be9-480f-a302-aa2f0cf62d83
40ed0768-6507-4a2b-b805-d9278ae7a5bd
99b7ee7e-82fd-484f-bfe6-2615dca8a026
e0d82d40-cf5c-420c-9672-abb19ce71e07
174354ba-a0e9-4596-baf6-47bf9606482b
8796ad48-743b-4784-90aa-3a7961603afe
1d83713a-4602-47eb-ac44-2f2d0bea630e