Informacje
Dostępne języki: PL
Opis archiwalny
Prawa autorskie
Notatki
Opis archiwalny
Identyfikacja:
Sygnatura obiektu: N/8/1/1114
Tytuł: Katecheza o Ap 15, 3-4
Data: 2004-06-23
Miejsce: Rzym
Kategoria: Psalmy i kantyki biblijne w tradycji Kościoła
Podtytuł:
Hymn uwielbienia
Indeks osobowy:
Indeks geograficzny:
Rok:
Zgłoś uwagi
Treść dokumentu

1. Oprócz Psalmów Liturgia Nieszporów zawiera szereg pieśni zaczerpniętych z Nowego Testamentu. Niektóre z nich, jak na przykład Pieśń teraz wysłuchana, są złożone z fragmentów Apokalipsy, księgi zamykającej całą Biblię, w której często pojawiają się pieśni i chóry, głosy solistów i hymny zgromadzenia wybranych, dźwięki trąb, harf i cytr.

Omawiana przez nas Pieśń, bardzo krótka, jest zaczerpnięta z 15. rozdziału tego dzieła. Opisuje ona nową, wspaniałą scenę: po siedmiu trąbach, które zapowiadały siedem plag, pojawia się teraz siedem czasz, także pełnych plag, po grecku nazywanych pleghè, co oznacza gwałtowny cios, który może zranić, a niekiedy nawet spowodować śmierć. W tym wypadku jest to jasne odniesienie do plag egipskich (por. Wj 7, 14-11, 10).

W Apokalipsie «plaga» symbolizuje sąd nad złem, uciskiem oraz przemocą świata. Dlatego jest również znakiem nadziei dla sprawiedliwych. Siedem plag — jak wiadomo, liczba siedem to w Biblii symbol pełni — jest nazwanych «ostatecznymi» (por. Ap 15, 1), ponieważ w nich Boża interwencja powstrzymująca zło osiąga swą pełnię.

2. Hymn śpiewają zbawieni, sprawiedliwi zamieszkujący ziemię, którzy «stoją» jak zmartwychwstały Baranek (por. w. 2). Podobnie jak Żydzi podczas Wyjścia, po przejściu przez morze, śpiewali pieśń Mojżesza (por. Wj 15, 1-18), tak też wybrani kierują do Boga swoją «pieśń Mojżesza i Baranka» (por. Ap 15, 3) po zwyciężeniu Bestii, nieprzyjaciela Boga (por. w. 2).

Pieśń ta odzwierciedla liturgię Janowych Kościołów i stanowi wybór cytatów ze Starego Testamentu, zwłaszcza z Psalmów. Dla pierwotnej wspólnoty chrześcijańskiej Biblia była nie tylko duszą jej wiary i życia, lecz również jej modlitwy i liturgii. Podobną rolę odgrywa ona w Nieszporach, które omawiamy.

Wymowny jest również fakt, że Pieśni towarzyszy muzyka: sprawiedliwi trzymają w ręku harfy (tamże), co świadczy o tym, że liturgię uświetniała muzyka sakralna.

3. W swojej Pieśni zbawieni wysławiają nie tyle własną wytrwałość i ofiarę, co «wielkie i godne podziwu dzieła» «Pana, Boga wszechwładnego», czyli Jego zbawcze dzieła w rządach nad światem i nad dziejami. Prawdziwa modlitwa bowiem to nie tylko prośba, lecz również uwielbienie, dziękczynienie, błogosławieństwo, wysławianie i wyznawanie wiary w Pana, który zbawia.

Znaczący jest także wymiar uniwersalny tej Pieśni, który wyrażają słowa Psalmu 86 [85]: «Przyjdą wszystkie ludy przez Ciebie stworzone i Tobie, Panie, oddadzą pokłon» (Ps 86 [85], 9). Perspektywa rozszerza się na cały horyzont, na którym pojawiają się wielkie rzesze ludów zmierzających do Pana, by uznać Jego «słuszne wyroki» (Ap 15, 4), czyli interwencje w historii mające na celu powstrzymanie zła i pochwałę dobra. Oczekiwanie na sprawiedliwość, obecne we wszystkich kulturach, potrzeba prawdy i miłości odczuwana we wszystkich formach duchowości, zawierają tęsknotę za Panem, która dopiero w Nim znajdzie ukojenie.

Ten powszechny wymiar religijności i nadziei pięknie wyrażają i tłumaczą słowa proroków: «Albowiem od wschodu słońca aż do jego zachodu wielkie będzie imię moje między narodami, a na każdym miejscu dar kadzielny będzie składany imieniu memu i ofiara czysta. Albowiem wielkie będzie imię moje między narodami — mówi Pan Zastępów» (Ml 1, 11).

4. Na zakończenie dołączmy nasz głos do chóru całej ludzkości. Posłużymy się słowami pieśni św. Grzegorza z Nazjanzu, wielkiego Ojca Kościoła z IV w. «Chwała Ojcu i Synowi, Królowi wszechświata, chwała Najświętszemu Duchowi, któremu należna jest wszelka chwała. Jedyny Bóg jest Trójcą: On stworzył i napełnił wszystko, niebiosa istotami niebieskimi, a ziemię istotami ziemskimi. Morza, rzeki i źródła napełnił istotami wodnymi, wszystko ożywiając swoim Duchem, aby całe stworzenie wychwalało mądrego Stwórcę: On jest jedyną przyczyną życia i trwania przy życiu. Niechaj zwłaszcza rozumna natura wyśpiewuje Jego chwałę jako potężnego Króla i dobrego Ojca. Spraw, Panie, bym w duchu, całym wnętrzem, językiem i myślą również i ja w czystości wychwalał Ciebie, o Ojcze» (Poezje, 1, Collana di testi patristici 115, Rzym 1994, ss. 66-67).

Streszczenie katechezy w języku polskim, odczytane podczas audiencji generalnej:

Kantyk, który dzisiaj rozważamy, pochodzi z Księgi Apokalipsy i wpisuje się w kontekst wizji św. Jana dotyczącej czasów ostatecznych. Oto daje się słyszeć głos siedmiu trąb, które zapowiadają siedem plag. Te klęski symbolizują sąd nad złem, nad uciskiem i przemocą w świecie. Dlatego też są równocześnie znakiem nadziei dla sprawiedliwych, którzy «zwyciężają Bestię» i stoją na wzór zmartwychwstałego Baranka. Przy dźwięku harf śpiewają pieśń na cześć Pana.

Ten hymn zbawionych nie koncentruje się na ich wytrwałości, wierności i cierpieniu, ale wysławia «wielkie i godne podziwu dzieła wszechmocnego Boga». Jest to wzór chrześcijańskiej modlitwy, która przede wszystkim powinna być uwielbieniem, dziękczynieniem i wyznaniem wiary w Chrystusa, który zbawia.

Znaczący jest też uniwersalny wymiar tej modlitwy: «Przyjdą do Ciebie wszystkie narody i padną na twarz przed Tobą». Pragnienie sprawiedliwości, poszukiwanie prawdy i miłości, obecne we wszystkich kulturach i w różnych duchowościach, skierowują ku Chrystusowi, który jako jedyny może w pełni zaspokoić te pragnienia ludzkości.

Projekt zrealizowany przez: 659bb51b-f11c-48e0-a99a-3bb0565607ab
Projekt współfinansowany przez: 49fb2d2c-eda7-4c63-a535-e56a3f11b088
Patronat: a8c590a9-3d08-4a4b-9229-dd4a0ed18bd5
Partnerzy:
cd4915b3-16ea-4c23-badf-b443f8910d4f
e29b7cad-59cd-4074-9f30-75998a58f94f
5551a6a7-2bef-46f1-be41-c1f7a1ab3968
f3c6a8e0-ee99-4dca-8d8a-96fe00eb6bfc
24b44287-f100-495e-8c1b-f75634d7408c
63b99bd6-cc52-481c-a3c8-20972c4c8aa2
cf967c3c-9ef7-4c65-b6a0-e83c9c106218
4d35ddd8-0a7f-44c4-bc55-1cb1283c2e2f
cde033da-3b35-482a-8654-5122af1cc68e
650c71ba-2be9-480f-a302-aa2f0cf62d83
40ed0768-6507-4a2b-b805-d9278ae7a5bd
99b7ee7e-82fd-484f-bfe6-2615dca8a026
e0d82d40-cf5c-420c-9672-abb19ce71e07
174354ba-a0e9-4596-baf6-47bf9606482b
8796ad48-743b-4784-90aa-3a7961603afe
1d83713a-4602-47eb-ac44-2f2d0bea630e